Närkingska

  1. Böt = bytte
  2. Böxera = byxorna
  3. Cedera = sluta med något
  4. Estimera = uppskatta något, tycka det är
  5. Fischa = man kanske skulle
  6. Fälas = jäkta
  7. Fälle = väl
  8. Gröpper = gropar
  9. Hascha = halka
  10. Hännars = här
  11. Ivrig = orolig
  12. Jämte = bredvid
  13. Jänka på dig = flytta på dig
  14. Kasche = kasse
  15. Klosa = tapp
  16. Rula = stöka till
  17. Späglosa = tjej
  18. Strenar = drar
  19. Sutta = kasta
  20. Söffa = soffa
  21. Tillefån = telfån
  22. Vettja = vet jag
  23. Vitjá = jag undrar
  24. Åjäschlig = känslig
Jag hittade detta på svt.se. Orden, som tydligen är på närkinska, är inskickade av tittare. Jag vet inte, men ofta vi använder alla dom orden. Gör vi det?

Om vi tar ord 1 - böt. Okej, detta kan jag erkänna att jag är flitig användare av. Men är det så typiskt närkinskt? Det sägs väl även utanför närke?

Eller ord 5 - fischa. Va? Har aldrig hört!

Och ofta vi säger "ivrig" istället för orolig? Nej.

Ord 15 - klosa har jag lärt mig betyder att man tex trampade på linjen när man hoppade hage.

Det finns några ord jag kan hålla med om och det är 1, 12, 14, 19 och 24.

Källa.

Kommentarer
Postat av: Mum

Klart du har hört fischa Det sägs ofta! Fischa, om man kanske skulle gå och ...hm eller hm... Pappa säger så väldigt ofta, t.ex. Det sägs inte som fish på engelska utan mer som fe:sja...kram

2009-10-06 @ 02:27:37
URL: http://sjubarnsmamman.se
Postat av: Mum

...och en sak till...BÖT är väldigt närkingst :)

2009-10-06 @ 02:32:43
Postat av: Sandra

Svar till mamma; nej, jag känner faktiskt inte igen det alls. kanske måste höra ordet...

2009-10-06 @ 02:46:17
URL: http://sanondra.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag håller med om några ord men vissa har jag aldrig hört.. men jag vet ett till ord som är närkingska.. Det är ögonfluss! det heter tydligen ögoninflamation..

2009-10-07 @ 21:54:20
URL: http://falken89.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0