17/9-02

"Idag var jag och hälsade på hos mormor. Hon var jättepratsjuk! Hon trodde inte att det var jag. Hon sa:
- Jag har hört talas om att jag har barnbarn, men det kan inte vara du, för mina barnbarn är inte så gamla.
Sen sa hon att hon skulle kunna ta vilket barnbarn som helst, hon va inte så kräsen! Jag fick följa med henne in. Linda var också med men hon fick inte följa med in först...

Mormor satte sig mittemot mig, ihopsjunken på en gammal trästol. Hon hade små träskor på sig och en lång fläta som räckte nästan ner till höften. Hennes ansikte var inte alls som jag mindes. Men jag såg ändå att det var hon. Jag såg att det var min mormor som satt där framför mig. Hon pratade snabbt och smackande,
hostade i armen. Hon hade mycket att berätta, ville dela med sig av sin värld till mig. Hon lade ena benet över det andra och kutade ryggen vilket gjorde att hon genast såg tio år äldre ut. Vet inte varför.

Hon satt där inne å pratade om allt möjligt. Hon sa att det fanns två Katri och att hon hade pratat med den ena. Hon berättade att det fanns två delar av staden hon bodde i. En ond sida och en god sida. Det fanns alltså två av allt och alla. En god och en ond. En dag hade hon vågat sig till den onda sidan och sett min pappas hus, men hon hade inte vågat knacka på.

Jag berättade om mitt liv. Jag sa att jag hade fått många fler småsyskon men det trodde hon inte på. Hennes barnbarn var så små ännu. Man kunde faktiskt inte få så många barn så snabbt.
Linda fick komma in efter ett tag. Hon mindes Linda och hennes mamma. Hon sa att Linda hade fått bra med mat, det såg hon eftersom Linda var så lång. Jag hade fått mindre mat eftersom jag var så kort.

Hon fortsatte och sa att hon var jätteledsen för att hon inte hade köpt något till oss och för att hon inte hade fått träffa oss...
Det hade kommit folk som hade tagit hennes pengar och sagt att dom skulle köpa saker till oss. Hon ville att jag skulle komma dit snart igen och då skulle hon köpa vad jag ville till mig."



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0