Whinande efter visdomstanden.

Tja!
 
I torsdags opererade jag bort en visdomstand. Jag hade blivit varnad att det skulle göra ont efteråt och jag trodde väl på det. Men, tillåt mig att förklara mina dagar i punkter i hur det blev värre än jag trott.

(jag pecis op. Inte alls lika glad och förväntansfull som det ser ut)
 
  • Torsdag del 1: Nervösaste tjejen i stan. Tandläkaren försöker tala lugnt med mig för att lugna ner mig. Jag skrattar nervöst åt det mesta. "He, heh, he, heh" Operationen tar cirka två timmar. Känner tanden åka upp och ner. Den sitter tydligen fast under käkbenet(?). Borra lite till. Tången. Borren. Tången. Borren.
    När kronan ääääntligen ploppade ut, var det ungefär som att himlen öppnade sig och fram kom ett par hamstrar som spelade "Fix you" på harpa. Ungefär, sa jag.
  • Torsdag del 2: Kommer hem. Okej, det här gör ont. Förstår vad de menar med smärta.
  • Fredag: Dagen går bra. Jag tänker: "Var det allt? Jag skrattar smärtan i vitögat."
  • Natten mellan fredag och lördag: AAAAAJ. Nuförstår jag vad de menar med smärta.
  • Lördag: Fömiddagen är hemsk. Får jourtid hos helgöppna tandläkaren där jag får starkare smärtstillande. Under dagen ger smärtan "typ" med sig.
    På kvällen har Sara födelsedagsfest. Jag kan ju uppenbarligen inte närvara eftersom jag ser ut som en hamster. Till min ära köper därför Sara och hennes sambo Eleni en hamster som de döper till Sandra. Och på så vis närvarar jag på festen ändå!
  • Natten mellan lördag och söndag: Här tror jag att jag ska avlida. De smärtstillande tabletterna hjälper inte alls. Helt kallsvettig av smärta ringer jag gråtandes till 1177. Men vad kan de göra? Tjejen i telefon säger att jag har hennes fulla medlidande men att jag helt enkelt får stå ut. Jag tänker: "Okej, jag lovar att aldrig mer skratta smärtan i vitögat." Och: "Okej, det var det här de menade med smärta."
  • Söndag: Helt utmattad efter att ha sovit dåligt sen i torsdags. På dagen gör det inte lika ont, tack och lov.
  • Måndag: Idag alltså. Fick sova nästan hela natten inatt. Otroligt tacksam för det. Kan ju säga att i torsdags efter operationen så hade jag aldrig trott att det skulle göra så ont. Och jag hade definitivt inte trott att jag skulle behöva vara hemma från jobbet idag. Imorgon är jag ledig från jobbet och på onsdag hoppas jag att jag ska kunna jobba.
Sen har jag ju en till sida med en till visdomstand som jag eventuellt också kommer behöva ta bort. Kan säga att den kommer jag enbart ta bort OM det absolut är tvunget till och OM jag får starkare värktabletter än jag fick nu. Annars skiter jag i alla andra tänder den puttar ut. 
 
Det var väl det hela. Har någon av er opererat ut sen visdomstand någon gång? Hur gick det för er? Berätta gärna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0