Torsdag.

Veckan rullar på. Snabbt går det!

Idag har jag varit på jobbet som vanligt. Men bara halva dagen för vid tolv ungefär åkte vi till Ullevi och var på kurs. Halv två till fyra. Vi lärde oss väl lite..

Nu kan jag i alla fall lite mer om asylsökande och hur deras besök ska registreras för att vi ska få ersättning. Kan ju vara väldigt bra. Och att vi ska kolla så kort är giltliga, eu-kort, asylkort.

Visste ni tex att en person inom norden som kommer på ett besök till en doktor måste visa upp eu-kortet + pass för att få betala 120:-. Samma summa som oss. Har man inte det så får man punga ut med 1250:-. Inte direkt kul kanske.. så se för böveln till att ha eu-kort när ni reser någonstanns! Fast det kanske är pengar man kan få ut på försäkringen.. det har jag inte en aning om.
Och, om du som läser fortfarande tycker det är intressant så kan jag fortsätta med att säga att om man kommer från ett land utanför EU/EES och inte har något papper på att man ska betala mindre så är det samma summa som innan som gäller - 1250:-. Är man utanför EU men jobbar i Sverige så måste man visa papper på det och då får man betala som vi - 120:-.
Okej, nu läser nog ingen längre.. Det är en himla massa krångliga regler och lagar som gäller. Och det jag skrivit nu är bara en bråkdel av allt... Jaja, detta blev ett tråkigt inlägg.. kanske.. jag tycker sånt är rätt intressant i alla fall.

Nu ska jag göra annat. Puss hej! ♥




Update: Verkar som att det EU-kortet bara funkar inom EU.. låter ju logiskt iofs.. men jag menar, borde det inte funka för mig som bor i ett EU land om jag åker utomlands? Borde jag veta detta? Nej, eftersom jag inte jobbar i ett annat land.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0