Brev till fjortonåriga jag.

Brev till fjortonåriga jag. (Idé lånad av Hanapee)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Hej på dig Sandra!

Du ser inte så jättelycklig ut på bilderna och jag vet att du inte heller var det. Jag vet du hade väldigt mycket i dina tankar just vid den åldern. Det var en jobbig tid! Att fylla fjorton år är ganska märkligt ändå. En tid i livet du varken är vuxen eller barn.
 
Men det kommer bli bättre. Det lovar jag! Du kommer lära dig att stå upp för dig själv, när ingen annan gör det. Du kommer lära dig att säga ifrån och du kommer lära dig allt själv. Precis som du vill. Dina nära och kära vill dig bara väl. Jag vet att du vet det innerst inne. Men det skadar inte att både visa och säga det. Det är inte farligt alls egentligen. Fast jag vet att du tror det.
 
Du tror att ingen älskar dig. Och du tror att ingen bryr sig om dig. Men där har du så fel! Framförallt din mamma och pappa älskar dig till skyarna!
 
När du fyller femton ungefär kommer du börja bråka med din pappa väldigt mycket. Han är egentligen bara rädd om dig och har lite svårt att förstå att du inte längre är ett litet barn. Ni kommer vara osams under ett par år men kommer hitta tillbaka till varandra igen. Låt det ta den tid det tar!
 
Runt denna tid kommer du också bli anklagad för saker som inte hänt och kommer vara med om saker som inte alls är okej. Av detta kommer du lära dig att du måste SÄGA IFRÅN! Det är bättre att skrika en gång än att vara tyst för alltid.
 
De killar som försöker med härskarmetoder på dig är inget att ha. Be dom dra åt skogen. Du förtjänar att må bra och framförallt förtjänar du inget mindra än det allra bästa!
Du ska inte "nöja" dig och du ska inte tro att du inte "förtjänar att må bra". Lyssna inte på vad andra säger om dig. Du vet vad som är sant och egentligen är det det enda som betyder något.
 
Du är en sån jäkla bra tjej och kan så himla mycket, vilket du kommer börja inse när du senare börjar gymnasiet. Du kommer att - för alltid oklar anledning - välja hotell och restauranglinjen. Det enda bra du kommer få ut av denna tid är att du kommer lära dig laga bra mat och få vara med om resor och andra roliga saker du inte skulle fått varit med om annars. Du kommer alltså inte bli bartender som du drömde om ett tag.
 
Du är rolig också. Det har du alltid tyckt om dig själv. Du är den roligaste person du känner och jag önskar du kunde visa det mer till dina vänner. Fortsätt spela pajas. Fortsätt ha självdistans. Det är en av de bästa sakerna med dig!
 
Dina jobbiga småsyskon kommer växa i takt med dig själv. Ni kommer bli äldre allihopa tillsammans och dom kommer i takt med detta sluta vara "efterblivna småglin", som du någon gång eventuellt kan ha råkat kalla dom. Ni kommer ha kul tillsammans och tro det eller ej, men ni kommer inte bråka någonting alls! Ni kommer komma överens om det mesta. Och du kommer inse att dina syskon trots allt är rätt bra att ha.
 
Och slappna av, Sandra, för du är bra precis som du är! Släpp kraven på dig själv! Allt kommer lösa sig. Du kommer få en finfin framtid. Du kommer träffa en kille som kommer bahandla dig precis så som du förtjänar att bli behandlad och du kommer må bra! Du kommer vara lycklig!
 
Livet blir bättre, Sandra. Jag lovar!

Kommentarer
Postat av: TinA

Det var ju ändå fint att göra sådär, även om 14-åriga Sandra inte fick läsa brevet. :)

Svar: Eller hur :) Tänk om någon kunde sagt allt det till mig då det behövdes. :)
S a n d r a

2013-05-09 @ 12:16:15
URL: http://wowadin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0